Kelių transporto parko pokyčių apžvalgos
- Titulinis
- Atsinaujinantys energijos ištekliai (AEI)
- AEI transporte
- kelių transporto parko pokyčių apžvalgos
Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
2024 m. gruodžio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 27 447 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 15 653 – grynieji elektromobiliai ir 11 794 – iš išorės įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 533 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 525 – grynieji elektromobiliai ir 8 – iš išorės įkraunami hibridai.
Per šių metų lapkričio mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo iki 1,6 proc. (grynieji elektromobiliai užėmė 0,9 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, iš išorės įkraunami hibridai – 0,7 proc.).
Per lapkričio mėnesį elektromobilių skaičius parke išaugo 3,2 proc., o nuo metų pradžios – 44,3 procento (nuo 2023 m. gruodžio 1 d. elektromobilių skaičius padidėjo 49 proc.).
2024 m. gruodžio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausia dalis teko dyzelinu varomoms transporto priemonėms, kurios sudarė 65 proc. visų mūsų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomos transporto priemonės sudarė 22,6 proc., hibridinės transporto priemonės (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus iš išorės įkraunamus hibridus) – 4,9 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2024 m. gruodžio 1 d. elektromobilių buvo 0,67 proc. (2024 m. lapkričio 1 d. – 0,66 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės užima 95,85 proc. parko.
Lietuvos kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2024 m. lapkričio mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruoti 959 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų – 446 grynieji elektromobiliai ir 513 iš išorės įkraunami hibridai), tai 17,8 proc. mažiau nei buvo registruota šiemet spalio mėnesį, tačiau 50,8 proc. daugiau nei buvo įregistruota per 2023 m. lapkričio mėnesį.
Reikia pažymėti, kad šiemet lapkričio mėnesį įregistruotų iš išorės įkraunamų hibridų skaičius buvo didesnis nei įregistruotų grynųjų elektromobilių skaičius. Tokios rinkos situacijos nebuvo nuo 2017 metų.
Per lapkričio mėnesį įregistruota 10 lengvųjų krovininių elektromobilių (visi grynieji elektromobiliai), o tai 33 proc. mažiau nei buvo registruota spalio mėnesį.
Naujų automobilių rinka
2024 m. lapkričio mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 16,9 proc. visų per mėnesį įregistruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Šių metų lapkričio mėnesį nauji lengvieji keleiviniai elektromobiliai užėmė 15 proc. naujų lengvųjų automobilių rinkos (spalio mėnesį buvo 12,7 proc.), iš jų 5,6 proc., arba 145 buvo grynieji elektromobiliai ir 7,1 proc., arba 185 – iš išorės įkraunami hibridai. Nauji elektromobiliai sudarė 34,4 proc. visų lapkričio mėnesį įregistruotų elektromobilių.
Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį šių metų lapkričio mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 49,6 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (šiemet spalį – 42,8 proc.).
Per lapkričio mėnesį įregistruoti 1 290 naujų hibridinių (HEV) automobilių (spalio mėnesį – 1 226).
Benzinu varomos transporto priemonės šių metų lapkričio mėnesį užėmė 16,1 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 18,5 proc. naujų automobilių rinkos.
Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 93,5 proc. – šiemet lapkritį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (spalio mėnesį – 96 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 3,2 proc., elektromobiliai – 2,2 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 60 proc. nuo visų šių metų lapkričio mėn. įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių.
Naudotų automobilių rinka
Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2024 m. lapkričio mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 4,91 procento (spalį buvo 4,90 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 62,6 proc., benzinu varomos – 21 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 7,9 procento.
Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje lapkričio mėnesį elektromobiliai užėmė 1,03 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 93,9 procento.
Per 2024 m. sausio-lapkričio mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 5,3 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 11,4 procento.
Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,2 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 2,4 procento.
Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15 procentų.
Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 metų M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 30 proc. metinių pirkimų sandorių.
Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.