Transportas 2024-10
Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
2024 m. lapkričio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 26 587 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 15 286 – grynieji elektromobiliai ir 11 301 – iš išorės įkraunamas hibridas. Taip pat registre buvo 528 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 520 – grynųjų elektromobilių ir 8 – iš išorės įkraunami hibridai.
Per šių metų spalio mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo iki 1,51 procento (grynieji elektromobiliai užėmė 0,87 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, o iš išorės įkraunami hibridai – 0,64 procento).
Per spalio mėnesį elektromobilių skaičius parke išaugo 3,25 proc., o nuo šių metų pradžios – 39,81 procento (nuo 2023 m. lapkričio 1 d. elektromobilių skaičius padidėjo 48,87 procento).
2024 m. lapkričio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausia dalis teko dyzelinu varomoms transporto priemonėms, kurios sudarė 65,29 proc. visų mūsų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomos transporto priemonės sudarė 22,73 proc., hibridinės transporto priemonės (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus iš išorės įkraunamus hibridus) – 4,82 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2024 m. lapkričio 1 d. elektromobiliai sudarė 0,66 proc. (2024 m. spalio 1 d. – 0,64 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės užima 95,86 proc. parko.
Lietuvos kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2024 m. spalio mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruoti 1 167 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų – 593 grynieji elektromobiliai ir 574 iš išorės įkraunami hibridai), tai 16,57 proc. daugiau nei buvo registruota šiemet rugsėjo mėnesį ir 61,63 proc. daugiau nei buvo įregistruota per 2023 m. spalio mėnesį.
Per šį spalio mėnesį įregistruota 15 lengvųjų krovininių elektromobilių (14 grynųjų elektromobilių ir 1 iš išorės įkraunamas hibridas).
Naujų automobilių rinka
2024 m. spalio mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 15,46 proc. visų per mėnesį įregistruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Šių metų spalį nauji lengvieji keleiviniai elektromobiliai užėmė 14,95 proc. naujų lengvųjų automobilių rinkos (rugsėjo mėnesį buvo 13,72 proc.), iš jų 7,62 proc., arba 218 buvo grynieji elektromobiliai ir 7,34 proc., arba 210 – iš išorės įkraunami hibridai. Nauji elektromobiliai sudarė 36,68 proc. visų spalio mėnesį įregistruotų elektromobilių.
Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį šių metų spalio mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 42,84 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (šiemet rugsėjį – 50,37 proc.).
Per spalio mėnesį įregistruoti 1 226 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (rugsėjo mėnesį – 1 300).
Benzinu varomos transporto priemonės šių metų spalio mėnesį užėmė 20,93 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 19,50 proc. naujų automobilių rinkos.
Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 95,97 proc. – šiemet spalį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (rugsėjo mėnesį – 95,18 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 1,34 proc., elektromobiliai – 2,68 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 26,67 proc. nuo visų šių metų spalio mėn. įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių.
Naudotų automobilių rinka
Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2024 m. spalio mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 4,90 procento (rugsėjį buvo 4,75 procento). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 63,76 proc., benzinu varomos – 21,11 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 6,98 procento.
Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje spalio mėnesį elektromobiliai užėmė 1,3 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 94,67 procento.
Per 2024 m. sausio-spalio mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 5,25 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 11,21 procento.
Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,14 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 1,17 procento.
Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15 procentų.
Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 metų M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 procentų, o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 30 proc. metinių pirkimų sandorių.
Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.