Transportas 2024-12
Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
2025 m. sausio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 28 274 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 15 983 – grynieji elektromobiliai ir 12 291 – iš išorės įkraunamas hibridas. Taip pat registre buvo 538 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 530 – grynųjų elektromobilių ir 8 – iš išorės įkraunami hibridai.
Per 2024 metų gruodžio mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo nuo 1,56 proc. iki 1,61 proc. (grynieji elektromobiliai užėmė 0,91 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, iš išorės įkraunami hibridai – 0,7 proc.).
Per gruodį elektromobilių skaičius parke išaugo 3 proc., o nuo metų pradžios – 48,7 procento.
2025 m. sausio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausią dalį užėmė dyzelinu varomos transporto priemonės, kurios sudarė 65 proc. visų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomų transporto priemonių buvo 22,6 proc., hibridinių transporto priemonių (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus iš išorės įkraunamus hibridus) – 5 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2025 m. sausio 1 d. elektromobilių buvo 0,67 proc. (2024 m. gruodžio 1 d. – 0,67 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės sudaro 96 proc. parko.
Lietuvos kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2024 m. gruodžio mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruoti 935 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų – 415 grynųjų elektromobilių ir 520 iš išorės įkraunamų hibridų), tai 2,5 proc. mažiau nei įregistruota per lapkričio mėnesį, tačiau 28,8 proc. daugiau nei buvo įregistruota per 2023 m. gruodžio mėnesį.
Reikia pažymėti, kad 2024 m. gruodžio mėnesį įregistruotų iš išorės įkraunamų hibridų skaičius buvo didesnis nei įregistruotų grynųjų elektromobilių skaičius. Tokios rinkos situacijos tęsiasi jau 2 mėnesius iš eilės.
Per gruodžio mėnesį įregistruoti 5 lengvieji krovininiai elektromobiliai (visi grynieji elektromobiliai), o tai per pusę mažiau nei buvo registruota lapkričio mėnesį.
Naujų automobilių rinka
2024 m. gruodžio mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 16,9 proc. visų per mėnesį registruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Gruodį nauji lengvieji keleiviniai elektromobiliai užėmė 12,4 proc. naujų lengvųjų automobilių rinkos (lapkritį buvo 15 proc.), iš jų 4,5 proc., arba 111 – grynieji elektromobiliai ir 7,9 proc., arba 196 – iš išorės įkraunami hibridai. Nauji elektromobiliai sudarė 32,8 proc. visų gruodžio mėnesį įregistruotų elektromobilių.
Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį gruodžio mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 46,9 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (lapkritį – 49,6 proc.).
Per gruodį įregistruoti 1 163 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (lapkričio mėnesį – 1 290).
Benzinu varomos transporto priemonės 2024 m. gruodžio mėnesį užėmė 16,7 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 22,3 proc. naujų automobilių rinkos.
Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 96,7 proc. – gruodį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (lapkričio mėnesį – 93,5 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 2,7 proc., elektromobiliai – 0,6 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 40 proc. nuo visų gruodžio mėn. įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių.
Naudotų automobilių rinka
Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2024 m. gruodžio mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 5,5 procento (lapkritį buvo 4,9 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 62,2 proc., benzinu varomos – 21,3 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 7,5 procento.
Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje gruodžio mėnesį elektromobiliai užėmė 0,44 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 93,8 procento.
Per 2024 m. sausio–gruodžio mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 5,3 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 11,4 procento.
Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,1 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 2,25 procento.
Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15 procentų.
Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 metų M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 30 proc. metinių pirkimų sandorių.
Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.