Transportas 2024-09

Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga

2024 m. spalio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 25 503 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 14 750 – grynųjų elektromobilių, 10 753 – iš išorės įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 513 lengvųjų krovininių elektromobilių (N1 kategorija), iš jų 506 – grynieji elektromobiliai ir 7 – iš išorės įkraunami hibridai.

Per šių metų rugsėjo mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo iki 1,45 procento (grynieji elektromobiliai užėmė 0,84 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, o iš išorės įkraunami hibridai – 0,61 procento).

Per 2024 m. rugsėjo mėnesį elektromobilių skaičius parke išaugo 3,83 proc., o nuo metų pradžios – 34,11 procento (nuo 2023 m. spalio 1 d. elektromobilių skaičius padidėjo 49,34 procento).

2024 m. spalio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausia dalis teko dyzelinu varomoms transporto priemonėms, kurios sudarė 65,19 proc. visų mūsų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomos transporto priemonės sudarė 22,69 proc., hibridinės transporto priemonės (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus iš išorės įkraunamus hibridus) – 4,70 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.

Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2024 m. spalio 1 d. elektromobiliai sudarė 0,64 proc. (2024 m. rugsėjo 1 d. – 0,64 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės užima 95,83 proc. parko.

Lietuvos kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai

Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2024 m. rugsėjo mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruotas 1001 lengvasis keleivinis elektromobilis (iš jų – 508 grynieji elektromobiliai ir 493 – iš išorės įkraunami hibridai), tai 15,72 proc. daugiau nei buvo registruota šiemet rugpjūčio mėnesį ir 38,64 proc. daugiau nei buvo įregistruota per 2023 m. rugsėjo mėnesį.

Per mėnesį įregistruoti 6 lengvieji krovininiai elektromobiliai (visi – grynieji elektromobiliai).

Naujų automobilių rinka

2024 m. rugsėjo mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 15,93 proc. visų per mėnesį įregistruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Šių metų rugsėjo mėnesį nauji lengvieji keleiviniai elektromobiliai užėmė 13,72 proc. naujų lengvųjų automobilių rinkos (rugpjūčio mėnesį buvo 10,29 proc.), iš jų 7,22 proc., arba 186 – grynieji elektromobiliai ir 6,51 proc., arba 168 – iš išorės įkraunami hibridai. Nauji elektromobiliai sudarė 35,36 proc. visų rugsėjo mėnesį įregistruotų elektromobilių.

Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį šių metų rugsėjo mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 50,37 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (šiemet rugpjūtį – 47,95 proc.).

Per rugsėjo mėnesį įregistruoti 1 300 naujų hibridinių (HEV) automobilių (rugpjūčio mėnesį – 1 007).

Benzinu varomos transporto priemonės šių metų rugsėjo mėnesį užėmė 20,26 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 14,37 proc. naujų automobilių rinkos.

Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 95,18 proc. – šiemet rugsėjį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (rugpjūčio mėnesį – 81,71 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 3,01 proc., elektromobiliai – 1,81 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 50 proc. nuo visų šių metų rugsėjo mėn. įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių.

Naudotų automobilių rinka

Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2024 m. rugsėjo mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 4,75 procento (rugpjūtį  buvo 4,28 procento). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 63,72 proc., benzinu varomos – 20,69 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 6,90 procento.

Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje rugsėjo mėnesį elektromobiliai užėmė 0,4 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 93,59 procento.

Per 2024 m. sausio–rugsėjo mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 5,09 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 10,73 procento.

Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,13 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 2,37 procento.

Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15 procentų.

Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad  iki 2025 m. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 procentų, o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 30 proc. metinių pirkimų sandorių.

Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.