Transportas 2025-02

Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga

2025 m. kovo 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 30 206 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 16 791 – grynasis elektromobilis ir 13 415 – iš išorės įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 561 lengvasis krovininis elektromobilis (N1 kategorija), iš jų 553 – grynieji elektromobiliai ir 8 – iš išorės įkraunami hibridai.

Per 2025 m. vasario mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo nuo 1,65 proc. iki 1,70 proc. (grynieji elektromobiliai užėmė 0,95 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, iš išorės įkraunami hibridai – 0,75 proc.).

Per vasarį elektromobilių skaičius parke išaugo 900 (+3,1 proc.), o per 12 mėnesių elektromobilių skaičius parke padidėjo 1 932, arba 6,8 procento.

2025 m. kovo 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausią dalį užėmė dyzelinu varomos transporto priemonės, kurios sudarė 64,7 proc. visų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomų transporto priemonių buvo 22,5 proc., hibridinių transporto priemonių (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus iš išorės įkraunamus hibridus) – 5,2 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.

Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2025 m. kovo 1 d. elektromobilių buvo 0,69 proc. (2025 m. vasario 1 d. – 0,68 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės sudaro 95,8 proc. parko.

Lietuvos kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai

Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2025 m. vasario mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruotas 981 lengvasis keleivinis elektromobilis (iš jų – 443 grynieji elektromobiliai ir 538 – iš išorės įkraunami hibridai) – tai 8,1 proc. mažiau nei įregistruota per sausio mėnesį, tačiau 51,9 proc. daugiau nei buvo įregistruota prieš metus, per 2024 m. vasario mėnesį.

Jau keturis mėnesius iš eilės (2024 m. lapkritį – 2025 m. vasarį) Lietuvoje įregistruojamų iš išorės įkraunamų hibridų skaičius yra didesnis už įregistruojamų grynųjų elektromobilių skaičių.

Per vasario mėnesį įregistruota 14 lengvųjų krovininių elektromobilių (visi grynieji elektromobiliai), o tai 16,7 proc. daugiau nei įregistruota sausio mėnesį, kai buvo įregistruota 12 lengvųjų krovininių elektromobilių.

Naujų automobilių rinka

2025 m. vasario mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 17,8 proc. visų per mėnesį registruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Vasarį elektromobiliai užėmė 12,3  proc., (sausį buvo 16 proc.) visos Lietuvos naujų M1 kategorijos transporto priemonių rinkos. Per mėnesį buvo įregistruota 100 naujų grynųjų elektromobilių (sausį – 161) ir 210 įkraunamų hibridų (sausį – 294). Nauji elektromobiliai sudarė 31,6 proc. visų vasario mėnesį įregistruotų elektromobilių.

Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį vasario mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 50,5 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (sausį – 47 proc.).

Per vasarį įregistruoti 1 278 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (sausio mėnesį – 1 336).

Benzinu varomos transporto priemonės 2025 m. vasario mėnesį užėmė 16,6 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 19,6 proc. naujų automobilių rinkos.

Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 73,5 proc. –  vasarį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (sausio mėnesį – 83,5 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 2,7 proc., elektromobiliai – 0,8 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 14,3 proc. nuo visų vasario mėn. įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių. Pažymėtina, kad net 23,1 proc. naujų transporto priemonių rinkos užėmė hibridiniai N1 kategorijos automobiliai, kurių per mėnesį buvo įregistruota 61.

Naudotų automobilių rinka

Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2025 m. vasario mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 5,4 procentus (sausį buvo 5 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 62,1 proc., benzinu varomos – 21,1 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 7,5 procento.

Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje vasario mėnesį elektromobiliai užėmė 1,08 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 94 procentus.

Per 2025 m. sausio–vasario mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 7 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 14,2 procento.

Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,2 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 1,6 procento.

Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15,8 procento.

Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 metų gruodžio 31 d. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 20 proc. metinių pirkimų sandorių.

Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.