Transportas 2024-08
Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
2024 m. rugsėjo 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 24 562 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 14 291 – grynasis elektromobilis ir 10 271 – iš išorės įkraunamas hibridas. Taip pat registre buvo 508 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 501 – grynasis elektromobilis ir 7 – iš išorės įkraunami hibridai.
Per šių metų rugpjūčio mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo iki 1,41 procento (grynieji elektromobiliai užėmė 0,82 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, o iš išorės įkraunami hibridai – 0,59 procento).
Per rugpjūčio mėnesį elektromobilių skaičius parke išaugo 3,16 proc., o nuo metų pradžios – 29,16 procento (nuo 2023 m. rugsėjo 1 d. elektromobilių skaičius padidėjo 53,13 procento).
2024 m. rugsėjo 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausią dalį sudarė dyzelinu varomos transporto priemonės – 65,29 proc. visų mūsų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomos transporto priemonės sudarė 22,71 proc., hibridinės transporto priemonės (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus iš išorės įkraunamus hibridus) – 4,61 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2024 m. rugsėjo 1 d. elektromobiliai sudarė 0,64 proc. (2024 m. rugpjūčio 1 d. – 0,61 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės užima 95,83 proc. parko.
Kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2024 m. rugpjūčio mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruoti 865 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų 455 – grynieji elektromobiliai ir 410 – iš išorės įkraunamų hibridų), tai 0,57 proc. mažiau nei registruota šiemet liepos mėnesį, bet 30,66 proc. daugiau nei buvo įregistruota per 2023 m. rugpjūčio mėnesį.
Per rugpjūčio mėnesį įregistruoti net 26 lengvieji krovininiai elektromobiliai (25 – grynieji elektromobiliai ir 1 – iš išorės įkraunamas hibridas). Tai didžiausias per vieną mėnesį įregistruotų lengvųjų krovininių elektromobilių skaičius per visą Lietuvos istoriją.
Naujų automobilių rinka
2024 m. rugpjūčio mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 12,18 proc. visų per mėnesį įregistruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Šių metų rugpjūčio mėnesį nauji lengvieji keleiviniai elektromobiliai užėmė 10,29 proc. naujų lengvųjų automobilių rinkos (liepos mėnesį buvo 10,08 proc.), iš jų 4,95 proc., arba 104 buvo grynieji elektromobiliai ir 5,33 proc., arba 112 – iš išorės įkraunami hibridai. Nauji elektromobiliai sudarė 24,97 proc. visų liepos mėnesį įregistruotų elektromobilių.
Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį šių metų rugpjūčio mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 47,95 proc. visų per mėnesį įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (šiemet liepą – 42,87 proc.).
Per rugpjūčio mėnesį įregistruoti 1 007 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (liepos mėnesį – 1 157).
Benzinu varomos transporto priemonės šių metų rugpjūčio mėnesį užėmė 24,76 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 14,43 proc. naujų automobilių rinkos.
Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 81,71 proc. – šiemet rugpjūtį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (liepos mėnesį – 73,50 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 5,49 proc., elektromobiliai – 12,8 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 80 proc. nuo visų šių metų rugpjūčio mėnesį įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių.
Naudotų automobilių rinka
Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2024 m. rugpjūčio mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 4,28 procento (liepą buvo 3,98 procento). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 63,65 proc., benzinu varomos – 21,09 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 6,65 procento.
Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje rugpjūčio mėnesį elektromobiliai užėmė 0,7 proc. N1 kategorijos naudotų automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 91,64 procento.
Per 2024 m. sausio-rugpjūčio mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 4,96 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 10,34 procento.
Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,19 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, – 2,41 procento.
Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15 procentų.
Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 m. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 procentų, o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 30 proc. metinių pirkimų sandorių.
Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.