Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
2024 m. rugpjūčio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 23 809 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 13 921 – grynasis elektromobilis ir 9 888 – iš išorės įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 482 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 476 – grynieji elektromobiliai ir 6 – iš išorės įkraunami hibridai.
Per liepos mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo iki 1,36 procento (grynieji elektromobiliai užėmė 0,80 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, iš išorės įkraunami hibridai – 0,56 proc.).
Per mėnesį elektromobilių skaičius parke išaugo 3,5 proc., nuo metų pradžios – 25,19 proc., o nuo 2023 m. rugpjūčio 1 d. elektromobilių skaičius padidėjo 56,12 procento.
2024 m. rugpjūčio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausia dalis teko dyzelinu varomoms transporto priemonėms, kurios sudarė 65,37 proc. visų mūsų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomos transporto priemonės sudarė 22,73 proc., hibridinės transporto priemonės (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus iš išorės įkraunamus hibridus) – 4,53 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2024 m. rugpjūčio 1 d. elektromobiliai sudarė 0,61 proc. (2024 m. liepos 1 d. – 0,60 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės užima 95,86 proc. parko.
Kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2024 m. liepos mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruota 870 lengvųjų keleivinių elektromobilių (iš jų –484 grynieji elektromobiliai ir 386 iš išorės įkraunamų hibridų), tai 18,69 proc. daugiau nei buvo registruota šiemet birželio mėnesį ir net 32,22 proc. daugiau nei buvo įregistruota per 2023 m. liepos mėnesį.
Per birželio mėnesį įregistruoti 8 lengvieji krovininiai elektromobiliai (visi – grynieji elektromobiliai).
Naujų automobilių rinka
2024 m. liepos mėn. įregistruoti nauji automobiliai sudarė 15,22 proc. visų per mėnesį įregistruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Šių metų liepos mėnesį nauji lengvieji keleiviniai elektromobiliai užėmė 10,08 proc. naujų lengvųjų automobilių rinkos (birželio mėnesį buvo 8,61 proc.), iš jų 5,85 proc., arba 158 buvo grynieji elektromobiliai ir 4,23 proc., arba 114 – iš išorės įkraunami hibridai. Nauji elektromobiliai sudarė 31,26 proc. visų liepos mėnesį įregistruotų elektromobilių.
Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį liepos mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 42,87 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (šiemet birželį – 43,46 proc.).
Per liepos mėnesį įregistruoti 1 157 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (birželio mėnesį – 1 216).
Benzinu varomos transporto priemonės liepos mėnesį užėmė 32,53 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 13 proc. naujų automobilių rinkos.
Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 73,50 proc. – šiemet liepą užėmė dyzelinu varomi automobiliai (birželio mėnesį – 89,74 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 23,50 proc., elektromobiliai - 2,99 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 87,50 proc. nuo visų liepos mėn. įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių.
Naudotų automobilių rinka
Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2024 m. liepos mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 3,98 proc. (birželį buvo 3,66 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 64,18 proc., benzinu varomos – 21,09 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 6,82 procento.
Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje liepos mėnesį elektromobiliai užėmė 0,15 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 93,04 procento.
Per 2024 m. sausio-liepos mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 4,95 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 10,34 proc.
Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 0,96 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 1,65 proc.
Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15 procentų.

Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 m. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 procentų, o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 30 proc. metinių pirkimų sandorių.
Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.