Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
2024 m. liepos 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 23 003 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 13 481 – grynasis elektromobilis ir 9 522 – iš išorės įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 473 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 467 – grynieji elektromobiliai ir 6 – iš išorės įkraunami hibridai.
Per birželio mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo iki 1,32 procento (grynieji elektromobiliai užėmė 0,77 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, o iš išorės įkraunami hibridai – 0,55 proc.).
Per mėnesį elektromobilių skaičius parke išaugo 2,75 proc., o nuo metų pradžios – 20,96 proc. (nuo 2023 m. liepos 1 d. elektromobilių skaičius padidėjo 50,84 proc.).
2024 m. liepos 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausia dalis teko dyzelinu varomoms transporto priemonėms, kurios sudarė 65,48 proc. visų mūsų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomos transporto priemonės sudarė 22,72 proc., hibridinės transporto priemonės (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus iš išorės įkraunamus hibridus) – 4,43 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2024 m. liepos 1 d. elektromobiliai sudarė 0,60 proc. (2024 m. birželio 1 d. – 0,59 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės užima 95,94 proc. parko.
Lietuvos kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2024 m. birželio mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruoti 733 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų –363 – grynieji elektromobiliai ir 370 – iš išorės įkraunamų hibridų), tai 19,45 proc. mažiau nei šiemet gegužės mėnesį, tačiau 2,52 proc. daugiau nei buvo įregistruota per 2023 m. birželio mėnesį.
Per šių metų birželio mėnesį įregistruoti 9 lengvieji krovininiai elektromobiliai (visi – grynieji elektromobiliai).
Naujų automobilių rinka
2024 m. birželio mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 17,22 proc. visų per mėnesį įregistruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Nauji lengvieji keleiviniai elektromobiliai užėmė 8,61 proc. naujų lengvųjų automobilių rinkos (gegužės mėnesį buvo 9,94 proc.), iš jų 3,97 proc., arba 111 – grynieji elektromobiliai ir 4,65 proc., arba 130 – iš išorės įkraunami hibridai. Nauji elektromobiliai sudarė 32,88 proc. visų birželio mėnesį įregistruotų elektromobilių.
Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį birželį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 43,46 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (šiemet gegužę – 49,98 proc.).
Per birželio mėnesį įregistruota 1 216 naujų hibridinių (HEV) automobilių (gegužės mėnesį – 1 418).
Benzinu varomos transporto priemonės birželio mėnesį užėmė 36,17 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 10,69 proc. naujų automobilių rinkos.
Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 89,74 proc. – šiemet birželį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (gegužės mėnesį – 87,50 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 8,72 proc., elektromobiliai – 1,54 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 33,33 proc. nuo visų birželio mėn. įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių.
Naudotų automobilių rinka
Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2024 m. birželio mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 3,66 procento (gegužę buvo 4,17 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 63,79 proc., benzinu varomos – 21,06 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 7,18 procento.
Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje birželio mėnesį elektromobiliai užėmė 0,94 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 93,71 procento.
Per 2024 m. sausio–birželio mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 4,95 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, – 10,39 procento.
Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 0,97 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, ši dalis siekė 1,49 procento.
Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15 procentų.
Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 m. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 procentų, o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 30 proc. metinių pirkimų sandorių.
Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.