Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga

Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga

2024 m. birželio 1 d. Lietuvoje iš viso  buvo įregistruoti 22 387 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 13 210 – grynųjų elektromobilių ir 9 177 – iš išorės įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 466 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 460 – grynųjų elektromobilių ir 6 – iš išorės įkraunami hibridai.

Per gegužės mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo iki 1,29 procento (grynieji elektromobiliai užėmė 0,76 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, o iš išorės įkraunami hibridai – 0,53 proc.).

Per mėnesį elektromobilių skaičius parke išaugo 3,28 proc., o nuo metų pradžios – 17,72 proc. (nuo 2023 m. birželio 1 d. elektromobilių skaičius padidėjo 53,03 proc.).

2024 m. birželio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausia dalis teko dyzelinu varomoms transporto priemonėms, kurios sudarė 65,57 proc. visų mūsų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomos transporto priemonės sudarė 22,73 proc., hibridinės transporto priemonės (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus iš išorės įkraunamus hibridus) – 4,35 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.

Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2024 m. birželio 1 d. elektromobiliai sudarė 0,59 proc. (2024 m. gegužės 1 d. – 0,58 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės užima 95,94 proc. parko.

Lietuvos kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai

Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2024 m. gegužės mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruota 910 lengvųjų keleivinių elektromobilių (iš jų –504 grynieji elektromobiliai ir 406 iš išorės įkraunami hibridai), tai 0,78 proc. daugiau nei buvo registruota šiemet balandžio mėnesį ir 28,90 proc. daugiau nei buvo įregistruota per 2023 m. gegužės mėnesį.

Per gegužės mėnesį įregistruoti  7 lengvieji krovininiai elektromobiliai (visi – grynieji elektromobiliai).

Naujų automobilių rinka

2024 m. gegužės mėn. įregistruoti nauji automobiliai sudarė 15,86 proc. visų per mėnesį įregistruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Šių metų  gegužės mėnesį nauji lengvieji keleiviniai elektromobiliai užėmė 9,94 proc. naujų lengvųjų automobilių rinkos (balandžio mėnesį buvo 11,38 proc.), iš jų 5,89 proc., arba 167 buvo grynieji elektromobiliai ir 4,05 proc., arba 115 – iš išorės įkraunami hibridai. Nauji elektromobiliai sudarė 30,99 proc. visų gegužės mėnesį įregistruotų elektromobilių.

Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį gegužės mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 49,98 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (šiemet balandį – 44,01 proc.).

Per gegužės mėnesį įregistruota 1 418 naujų hibridinių (HEV) automobilių (balandžio mėnesį – 1 187).

Benzinu varomos transporto priemonės gegužės mėnesį užėmė 27,74 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 11,56 proc. naujų automobilių rinkos.

Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 87,50 proc. – šiemet gegužę užėmė dyzelinu varomi automobiliai (balandžio mėnesį – 86,09 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 10,10 proc., elektromobiliai - 2,4 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 71,43 proc. nuo visų gegužės mėn. įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių.

Naudotų automobilių rinka

Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2024 m. gegužės mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 4,17 proc. (balandį buvo 4,21 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 63,17 proc., benzinu varomos – 21,84 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 7,01 procento.

Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje gegužės mėnesį elektromobiliai užėmė 0,28 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 90,42 procento.

Per 2024 m. sausio-gegužės mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 5,05 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 10,81 proc.

Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 0,96 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 1,49 proc.

Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių yra didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15 procentų.

Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme yra numatyta, kad  iki 2025 metų M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 procentų, o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 30 procentų metinių pirkimų sandorių.

Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV - Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.