Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga

Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga

Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių yra didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15 procentų. 

Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme numatyta, kad iki 2025 metų lengvųjų keleivinių (M1 kategorija) elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 30 proc. metinių pirkimų sandorių.

Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją, kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – angl. Battery Electric Vehicles), tiek ir iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – angl. Plug-in Hybrid Electric Vehicles), taip pat turintys ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesnį atstumą. 

Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, 2024 m. kovo 1 d. Lietuvos kelių transporto priemonių registre iš viso buvo 20 263 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 12 043 – grynieji elektromobiliai ir 8 220 – iš išorės įkraunami hibridai, taip pat 439 – lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 434 – grynieji elektromobiliai ir 5 – iš išorės įkraunami hibridai. 

Per vasario mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo iki 1,17 procento (grynieji elektromobiliai užėmė 0,7 proc. lengvųjų keleivinių automobilių parko, o iš išorės įkraunami hibridai – 0,47 procento). Per mėnesį elektromobilių užimama parko dalis išaugo 2,65 proc., o nuo metų pradžios – 5,33 proc. (nuo 2023 m. kovo 1 d. elektromobilių užimama parko dalis padidėjo 49,75 proc.). 

2024 m. kovo 1 d. lengvųjų keleivinių automobilių parke hibridinės transporto priemonės (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus iš išorės įkraunamus hibridus) užėmė 3,99 proc. viso lengvųjų keleivinių kategorijos transporto priemonių parko. Didžiausia dalis teko dyzelinu varomoms transporto priemonėms, kurios sudarė 65,74 proc. visų mūsų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių, benzinu varomos transporto priemonės užėmė 22,77 procento.

Lengvųjų krovininių transporto priemonių parke elektromobiliai užima 0,56 proc. (sausio mėn. – 0,55 proc.). Šiame segmente dyzelinu varomos transporto priemonės užima 96,06 proc. parko. 


Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2024 m. vasario mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruoti 647 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (342 – grynieji elektromobiliai ir 305 – iš išorės įkraunami hibridai). Tai 60,6 proc., arba 244 vnt. daugiau nei buvo įregistruota per 2023 m. vasario mėnesį. 

Tačiau, lyginant su 2024 m. sausiu, šį vasarį įregistruota 1,1 proc. elektromobilių  mažiau. Tai lėmė vasario mėnesį 22,4 proc. sumažėjusi grynųjų naujų elektromobilių registracija (sausio mėnesį įregistruoti 126 grynieji lengvieji elektromobiliai, vasario mėnesį – 106). 

Per vasario mėnesį įregistruoti 9 lengvieji krovininiai elektromobiliai (sausio mėnesį įregistruota 10 lengvųjų krovininių elektromobilių). 

2024 m. vasarį lengviesiems keleiviniams (M1 kategorija) naujiems elektromobiliams teko 10,35 proc. naujų lengvųjų automobilių rinkos (2024 m. sausį buvo 12,64 proc.). 

Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį vasarį ir toliau užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 47,24 proc. visų per mėnesį parduotų naujų lengvųjų automobilių (sausį – 43,28 proc.). Per vasario mėnesį įregistruoti 949 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (2024 m. sausio mėnesį 918). 

Benzinu varomos transporto priemonės vasarį užėmė 30,21 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 10,25 proc. naujų automobilių rinkos. 

Didžiausią naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos dalį –  86,6 proc. – vasarį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (sausio mėn. – 95,19 proc.). Benzinu varomi automobiliai sudarė 11,54 proc., elektromobiliai – 2,07 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. 

Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje vasario mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 3,84  procento (2024 m. sausį buvo 3,77 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 65,05 proc., benzinu varomos – 20,21 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 7,34 procento. 

Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje elektromobiliai užėmė 0,27 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos. Absoliutus lyderis šioje rinkoje buvo dyzelinu varomos transporto priemonės – 91,96 proc. naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkos. 

Per 2024 m. sausio-vasario mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 5,04 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 11,53 procento. 

Lengvųjų krovininių automobilių kategorijoje elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 0,96 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, ši dalis buvo 1,54 procento.